Trafiekcijfers juni 2016
Vergelijking tussen de periode Jun 2015 en 2016
2015 |
2016 |
Verschil |
|
Commercieel: | 397 | 309 | -22,2% |
2015 |
2016 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.496 | 1.766 | -29,2% |
Passagiers: | 28.374 | 33.540 | +18,2% |
Vracht: | 2.693 | 1.034 | -61,6% |
Vergejlijking tussen de periode Jan - Jun 2015 en 2016
2015 |
2016 |
Verschil |
|
Commercieel: | 1.432 | 2.503 | +74,8% |
2015 |
2016 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 13.425 | 11.602 | -13,6% |
Passagiers: | 118.364 | 253.036 | +113,8% |
Vracht: | 9.672 | 12.339 | +27,6% |
Commentaar:
MEER PASSAGIERS - MINDER VRACHT
Opnieuw zat het aantal passagiers via de Luchthaven Oostende-Brugge in de lift, nl. +18% in vergelijking met juni 2015.
Uiteraard werd het leeuwenaandeel door Jetairfly vervoerd, maar ook enkele chartervluchten droegen hun steentje bij (Air Service Liège, Arkefly, en Twin Jet). Tevens ontving de luchthaven enkele uitwijkers uit Brussel en Lille: Freebird, Hop! en Easyjet.
Ook een aantal zakenjets vond in juni de weg naar de kustluchthaven.
Er viel een drastische vermindering van het totaal aantal bewegingen te noteren als gevolg van de opgelegde beperkingen voor oefenvluchten.
Ook voor het vrachtvervoer was juni een minder gunstige maand: -61,6% !
Dergelijk merkwaardige schommeling is niet te verwonderen vanwege de kwetsbaarheid van de luchthaven, die voorlopig afhankelijk is van één grote vrachtklant, nl. Egyptair Cargo.
Tot en met mei zorgde deze laatste voor zeer gunstige cijfers, maar in de maand juni kwam hieraan een abrupt einde.
Toch moet alles wat gerelativeerd worden en in zijn juiste context bekeken worden.
Het grootste deel van de door Egyptair Cargo aangevoerde vracht bestaat uit landbouwproducten (groenten, fruit e.d.), wat betekent dat deze trafiek zeer seizoensgebonden is.
Het groot verschil tussen juni '15 en juni '16 dient gezocht te worden in:
1° een uitzonderlijke aanvoer van druiven in 2015;
2° een zeer hete en droge junimaand in 2016 waardoor het bonenseizoen dit jaar 3 weken eerder dan normaal is stilgevallen;
3° de Ramadan, die dit jaar in juni viel met een grotere plaatselijke consumptie in het Midden-Oosten aan hogere prijzen.
De samenloop van deze 3 belangrijke redenen verklaart bijgevolg de mindere aanvoer.